Vanaf 1 juli heeft u als klant de keuze om uw WA-autoschade door ons af te laten handelen. Bij schade aan uw auto door andermans toedoen moest u, wanneer u niet allrisk verzekerd bent, zelf naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij stappen. De Directe Schadeafhandeling brengt daar vanaf 1 juli 2021 verandering in. Deze geeft u als klant de keuze om de schade door de eigen verzekeraar af te laten handelen.
Wat zijn de voordelen voor u?
De verandering naar de Directe Schadeafhandeling heeft diverse voordelen:
- U klopt gewoon aan bij ons en meldt uw schade;
- De schade wordt eenvoudiger afgehandeld voor u;
- U behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken;
- U als klant hóeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
- Bent u verzekerd via ons? Dan nemen wij de aansprakelijkheidsstelling richting de verzekeraar van u over.
Wanneer is Directe Schadeafhandeling van toepassing?
- Bij een botsing van een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig;
- Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;
- Zowel de personenauto als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.
Wanneer is Directe Schadeafhandeling niet mogelijk?
- Bij letsel- en overlijdensschade;
- Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
- Wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan;
- Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, niet toegestane WAM-uitsluiting).
- Waar sprake is van gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen die de rijvaardigheid beïnvloeden, fraude, of als de bestuurder niet mag rijden.